الجمعة، 23 أبريل 2010

عالم عيال عيال

زى ما انتوا عرفين انى لسة موظفة جديدة ....... و قبل ما ابتدى شغل كان عندى رهبة جامدة جدا علشان انا انسانة تلقائية جدا و على طبيعتى ...... و مكنتش عرفة الناس الى هناك عملين ازاى ولا كنت عرفة الاسلوب الى المفروض انى اتعامل معاهم بية ..... ولما روحت هناك شوفت الى كمنتش متخيلة انى اشوفة فى الشغل ....... شوفت عالم عيال عيال بجد عالم الوظيفة دة مليان عيال متنكرين فى صورة ناس كبيرة ...... و المشكلة فى ان المعيلة دى مش بتيجى غير من الكبار المديرين او المستشارين مش من الشباب الصغيرين .......
يعنى مثلا انا طول عمرى مرتبية على ان الرزق دة شئ مكتوب و حاجة ربنه هو الى بيوزعها ...... لكن المفهوم دة مش موجود خاالللللللص فى الشغل ...... واحد تجيلوا علاوة ولا زيادة فى مرتب و لا مكافأة تقوم الدنيا و متقعدش اشمعنا هو ياخد و انا لا .... اشمعنا؟ هو كدا بيأخد رزقى و رزق عيالى ..... رزقك ورزق عيالك اييييييييية بس ....... لا ومش بس كدا دة تلاقى الاخوة الحلوين الى بيحبوا ديما يسعوا فى الخير لازم يشعللوة ..... و يقولولو طبعا معاك حق انتا ازاى ساكت كدا لازم تشتكى ما انتا بتشتغل زيك زيوا و هتلاقية هو ولا بيشتغل ولا حاجة ..... روح اشتكى و احنا هنشهد معاك ..... و اول ما يروح يشتكى كلوا يعمل عبيط و يلبس هو فى الحيط ...... خدتوا بالكوا هما بيعملوا اية مع اخينا الى متدايق اوى دة من الى اخد رزقة تعالوا بقى شوفوا الناحية التانية عند اخينا الى اخد المكافأة و التهانى و الاشادة بمجهوداتة العظيمة و اد اية هو راجل طيب و يستاهل و اد اية هما مستغربين من اخينا الى زعلان دة و اد اية هو راجل حقود و غلاوى ...... ببقى نفسى اقولهم اد اية انتا بوشين و منافقين ........ و كل دة بيدور ما بين اية مديرين عموم و مستشارين يعنى اصغر واحد فيهم 50 سنة بعد اسئل نفسى هما مشبعون من كتر الحجات الى اخدوها ....... و ال اية انا الى كنت خيفة لحسن اسلوبى يكون عيالى و يستهفونى الناس الى كنت فكراهم كبار ...... ال كبار ال
و الى اللقاء فى الحلقة القادمة من عالم عيال عيال

1 التعليقات:

E73 يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ربنا يكون في عونك يا نوجى

ويهديهم عيب على سنهم بجد الهبل والمعيلة دي

إرسال تعليق